BAGAŻNIKI DACHOWE


Spośród mnogich typów bagażników do przewozu rowerów ten rodzaj jest najpopularniejszy i wykazuje stosunkowo najwięcej przewag zalet nad wadami. Jest też reprezentowany w szerokiej gamie rodzajów i odmian. Oto podstawowe typy bagażników dachowych:

KORYTKO Z PAŁĄKIEM

Typowy bagażnik dachowy do przewozu rowerów; model brio firmy FapaNajpopularniejszy rodzaj mający postać korytka (niekiedy zastąpionego dwoma listwami), w które wstawiamy koła roweru i mocujemy paseczkami oraz najczęściej dwustronnego, symetrycznego pałąka ze szczękami chwytającymi dolną rurę ramy. Korytka są przytwierdzane do typowych belek poprzecznych, które mocowanie zależy z kolei od konstrukcji dachu samochodu. Rowery podróżują ustawione wzdłuż osi samochodu co zmniejsza opory powiertrza, przodem lub tyłem, często na przemian, by kierownice się mijały. Szczęka mocująca może być blokowana zamkiem zamykanym na kluczyk, co pozwala zostawić nasze rowery na chwilę (!) bez dozoru. Jest bardzo dużo modeli takich bagażników różniących się jednak jedynie materiałem (stal, alu), jakością wykonania (np. lepsze lub gorsze gumki zapobiegające porysowaniu ramy, jakość lakieru) i wygodą użytkowania (dodatkowe bajery: zameczki, wygodniejsze, łatwo zapinane paseczki do mocowania kół itp.). Nawet najtańsze modele, jeśli pochodzą od rzetelnych producentów, spełnią bezpiecznie swoje podstawowe zadanie. Szerokim samochodem można tak przewieźć nawet do 6 rowerów, normalna osobówką do 4.

ZaletyZalety:

WadyWady:

ZA PRZEDNI WIDELEC

ThuleThuleW tym modelu mocowanie tylnego koła jest identyczne jak w bagażniku klasycznym. Natomiast z przodu znajduje się zacisk szybkomocujący podobny do tego, którym trzyma koło w widelcu. Mocuje się nim widelec roweru, po zdjęciu przedniego koła, które podróżuje na osobnym stojaku lub ewentualnie jedzie w kufrze samochodu. W tym rozwiązaniu rower jest uchwycony za elementy, które przenoszą obciążenia w normalnej eksploatacji. Środek ciężkości bagażu jest nieco niżej, a opory powietrza mniejsze niż w rozwiązaniu klasycznym.

W porównaniu do rozwiązania klasycznego, można wymienić następujące plusy i minusy:

ZaletyZalety:

WadyWady: DO GÓRY KOŁAMI

Bagażnik na razie rzadko spotykany w Polsce, chyba z powodu małej dostępności na rynku. W tym rozwiązaniu rower podróżuje „do góry nogami”, przytrzymywany za siodło i kierownicę. Siodełko spoczywa w specjalnym, trójkątnym, plastikowym łożu z klapkami zaciskanymi dokoła niego paskami. Kierownica przytrzymująca rower z przodu, przenosi też siły boczne. W tego typu bagażniku środek ciężkośći bagażu znajduje się najwyżej, więc najlepiej nadaje się do przewozu lekkich rowerów szosowych.

ZaletyZalety:

WadyWady: Z PODNOŚNIKIEM

Bagażnik firmy BMWBagażnik dla leniwych, eliminujący jedną z wad mocowadeł dachowych jaką jest konieczność dźwigania rowerów wysoko do góry. Robi to za nas specjalny wysięgnik, zahaczany o górną rurę ramy. Unoszenie roweru jest wspomagane sprężyną. Po umieszczeniu kół bicykla w rynience ten sam wysięgnik pełni rolę elementu mocującego i stabilizującego rower bocznie, podobnie jak pałąk. Mocowanie rowerów typu damka wymaga dodatkowego adaptera. Według prospektów reklamowych pozwala uniknąć pobrudzenia odzieży przy załadunku rowerów. Tylko czy jest sens zabierać rower, jeśli boimy się o swoje ciuchy. Choć bagażniki takie są produkowane w Polsce, to rozwiązanie to jest jeszcze mało popularne nie tylko ze względu na cenę. U nas rowery wożą najczęściej ludzie względnie młodzi i sprawni, nie odczuwający potrzeby stosowania udogodnień dla emerytów. Takie luksusowe bagażniki są też oferowane przez elitarne firmy, np. BMW (nieraz nawet dołączają do zakupionego samochodu).

ZaletyZalety:

WadyWady: INNE NIETYPOWE ROZWIĄZANIA

Producenci i dystrybutorzy


Do strony głównej Do góry
Copyright © 2002 Andrzej Fogt