Ludwika Ogorzelec z Chobieni
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lutka (z kwiatami) na swoim vernisage w Muzeum Architektury we Wrocławiu - 8.07.2004 r.
Prace Lutki można było oglądać w Muzeum Architektury we Wrocławiu w 2004 r. a teraz w Zamku Ujazdowskim w Warszawie

Ogorzelec Ludwika - artysta rzeźbiarz ur. w 1953 r. w Chobieni na Dolnym Śląsku, mieszkająca we Francji. Studia w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w pracowni prof. Leona Podsiadłego (1978-83) i Paryżu na L'Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts w pracowni słynnego francuskiego rzeźbiarza Césare'a (1985-87). Wystawy indywidualne i grupowe w muzeach i galeriach, najpierw we  Francji, a potem w innych krajach - Szwecja, USA, Grecja, Hiszpania, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy, Włochy, Liban, Costa Rica i Polska. Tworzy in situ za pomocą przecinającej się linii w drewnie, metalu i szkle monumentalne rzeźby-przestrzenie (cykl "Krystalizacja przestrzeni"), w które wprowadza widza. Rzeźby owe wynikają z kontekstu miejsca i kultury. Bardzo często przenikają ściany, okna i z przestrzeni wewnętrznej wychodzą na zewnątrz. Nagrody: The Pollock-Krasner Grant" - New York, oraz "Prix du Conseil National" - Monte Carlo. Kolekcje: Muzeum Sztuki Współczesnej w Lodzi, Mamidakis Fundation - Grecja, Memorial Park, Louisville - Kentucky w USA, wyspa Slogo-Lisekil w Szwecji i wiele prywatnych kolekcji we Francji, Niemczech, USA, Włoszech i Hiszpanii.

W jednym z wywiadów artystka powiedziała: "Chciałabym, aby moja rzeźba była jak ulotne zjawisko wywodzące się ze światów: biologii, maszyn i przyrządów". W równym stopniu dopuszcza ona do głosu "intelekt, sumę doświadczeń, intuicję, temperament oraz stan psychiczny, w którym się aktualnie znajduje". Jej oryginalny dorobek zakreśla ciekawą twórczą perspektywę - ostatnie "słowo" z pewnością nie zostało przez polską artystkę wypowiedziane.

Pracownia Lutki w Chobieni

WYSTAWY  INDYWIDUALNE

2000              Les Punxes Gallery  in Barcelona, Spain
                      Kunsthalle in Worpswede, Germany
                      Pardo Gallery in New York,  USA
1999              Pilar Ryberaigua Gallery in Andorra
                      Pokaz -art critic Gallery in Warsaw, Poland
                      Experimental Intermedia Gallery Window in Gent,Belgium
                      ASKEO Gallery in Paris, France
1998              Pascal Vanheocke Gallery in Paris, France
                      Musee-Gallery de la Seita in Paris, France
                      Alice Mogabgab Gallery in Beirut, Lebanon
1997              Altes Rathaus Gallery in Worpswede, Germany
                      Espace St. Louis in Bar-Le-Duc, France
                      ASKEO Gallery in Paris, France
                      50m Gallery in Geneva, Switzerland
                      Culture Forum Gallery in Blanc Mesnil, France
1986              Les Punxes Gallery in Barcelona, Spain
                      Outdoor show -Theater festival in Moissy, Normandie,France
                      Bruno Delarue Gallery in Paris, France
                      BWA Grodzka Gallery in Lublin, Poland
                      Pascal Vanheocke Gallery in Paris, France
1995              Copper  Museum in Legnica, Poland
                      Berta Walker Gallery Est-Window in Provincetown, USA
                      Hudson Walker Gallery in Provincetown, USA
                      Berta Walker Gallery West- Window in Provincetown, USA
1994              Labolatorium Gallery at Contemporary Art Center in Warsaw, Poland
1993              BWA Awangarda Gallery in Wroclaw ,Poland
1992              Hartby's Gallery in Paris, France
1991              Barbier-Beltz Gallery in Paris, France
                      Hudson walker Gallery FAWC in Provincetown,USA
1983              Fine Arts Academy  Gallery (diploma show) in Wroclaw, Poland
1976              Copper  Museum in Legnica, Poland

WYSTAWY  ZBIOROWE

2001              "Express from New York"Lattlada- Pardo Gallery in Milan, Italy
2000              Art -Paris in Paris, France
                      Art- Bruxelles in Brukselles,Belgium
1999              "Weawing the World"Yokohama Museum of Art Japan, Japan
                      ASKEO Gallery in Paris, France
1998              Polish Cultur Institut in Paris,France
1997              Les Caldes town Park in Les Caldes, Andorra
                      "Postawy" Royal Kastell  in Dresden, Germany
1997              ASKEO Gallery in Paris,France
1996              "La Piece Unique" at La Galerie  in  Paris, France
1994              "Je vous aime" Espace Paul Ricard in Paris, France
                      "Drawing in progres" Hudson Walker Gallery in Provincetown, USA
                      Karl Drerup Fine Arts Gallery  at State College,in Plymuth,USA
                      "Rzezba Polska" at BWA Gallery in Krakow, Poland
                      "4 x Rzezba" at BWA Awangarda in Wroclaw, Poland
                      1993    Salon de mai at Grand Palace in Paris, France
                      III Minos Baech Art Symposium, Crete - Grece
1992              "Sculptures dans la ville" in Saint Jean de Braie-Orleans, France
                      "L'art en matiere" in La Cote Saint-Andre, France
                      Salon de Mai at Grand Palas in Paris, France
                      Polish Contemporary Art in Orleans, France
1991              Salon realite Nouveles at Grand Palas in Paris,France
                      "Jestesmy" at National Gallery Zacheta in Warsaw, Poland
                      ARTAC in Montagagne,France
                      XXV Prix International d'Art in Monte Carlo ,Monaco
1990              "Steel  and Wood"at Staib Gallery in New York, USA
                      Salon Realite Nouvelles at Grand Palas in Paris, France
                      Salon Comparaisons at Grand Palais in Paris,France
                      "PWSSP -Wroclaw" at Zacheta National Gallery in Warsaw, Poland
                      Event Week 90 at Tepia in Tokio, Japan
1989              Barbier- Beltz Gallery in Paris, France
                      Salon Realite Nouvelles at Grand Palais, France
                      "Le temps de voir"G. Thevenot Gallery in Maillot pres de Sens, France
                      "ZA"  Gorodka Gallery in Sarlat, France
                      Biblioteque municipal in Goeteporg, Swede
                      "Salon de Mai" at Grand Palais in Paris, France
                      Barbier- Beltz Gallery in Paris, France
1988              Salon Realite Nouvelles at Grand Palais in Paris, France
                      Outdoor International Arts Show in Stramstad,Swede
                      Salon Comparaisons at Grand Palais in Paris, France
1987              Salon Realites Nouvelles in Paris, France
                      "PWSSP-Wroclaw" in Mons, Belgium
1986              Saska Kepa Gallery in Warsaw, Poland
                      Salon d' Automne in Paris, France
                      Salon de la jeune sculpture at Port Austerlitz in Paris, France
1985              Artysci wroclawia at Kosc. Sw Krzyza in Wroclaw, Poland
1984              "Dyplom 83" in Krakaw, Poland                                        

STYPENDIA

2001              Spalding University Art Program in Louisville,Ky  ,USA
2000              Kunsthausler Residency Program in Worpswede,Germany
1999-98        Apex Studio Program in New York,  USA
1995-96        Fine Arts Work Center in Prvincetown, USA
1990-91        Fine Arts Work Center in Provincetown, USA
1988              Gerlesborgskolan Art Program in Gerlesborg, Swede

 NAGRODY

2000 The Pollock- Krasner Grant,New York , USA
1991 Prix du Conseil National,Monte Carlo, Monaco

KOLEKCJE  PUBLICZNE

1983 Museum Modern  Art in Lodz, Poland
1993 Mamidakis Fundation on Crete-Grece
1997 Jardin de Grignon in Istres, France
2001 Memorial Park in Louisville, Kentucky ,USA
 
 
Artykuł w Rzeczypospolitej 17.07.1998 nr 166
Prace Ludwiki Ogorzelec w paryskim muzeum Seita  
Poszukiwanie równowagi  
            W znanym paryskim muzeum Seita wystawia obecnie swe prace Ludwika Ogorzelec, polska artystka mieszkająca od kilkunastu lat we Francji. Wydarzenie to zasługuje na tym większą uwagę, że muzeum Seita po raz pierwszy udostępnia swe sale artyście stosunkowo mało jeszcze znanemu, i że po raz pierwszy jest w tym muzeum praca wykonana na miejscu (in situ).
Do tej pory muzeum Seita, jedno z najciekawszych muzeów paryskich organizowało wyłącznie wystawy poświęcone znanym artystom lub prądom artystycznym XX wieku. W ostatnim czasie miały tam miejsce wystawy prac m. in. Hansa Bellmera, Otto Dixa, Jeana Fautriera, Marcela Gromaire'a, Leona Spilliaerta i George'a Grosza.
            Ludwika Ogorzelec (ur.1953) jest artystką ciągle jeszcze mało znaną, ale od kilku lat jej twórczość cieszy się coraz większym uznaniem. Studiowała w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych we Wrocławiu, następnie przez trzy lata kontynuowała studia w Paryżu, w pracowni słynnego Cesare'a. Poza Francją i Polską wystawiała m.in. w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Szwecji i Grecji. Jej prace znajdują się m.in. w muzeach francuskich, amerykańskich oraz w Muzeum Sztuki w Łodzi.
Pracuje przede wszystkim w drewnie. Tworzy rzeźby-konstrukcje o gęstej, powikłanej strukturze, które jednocześnie sprawiają wrażenie bardzo lekkich. Często zawieszone u sufitu za pomocą prawie niewidocznej nici zdają się zaprzeczać prawom ciążenia. Ludwika Ogorzelec mówi, że jej konstrukcje są materializacją jej marzenia, by "być lekką". Wymykają się one jakiejś jednoznacznej definicji, przywodzą na myśl zarówno bujność świata roślinnego, jak i geometrię świat maszyn. Odnosi się wrażenie, że artystka próbuje w swoich konstrukcjach pogodzić niezbywalne wydawałoby się sprzeczności obu światów. Nieco przypominają one słynne "mobiles" Aleksandra Caldera, ale są od nich bogatsze zarówno jeśli chodzi o ich strukturę, jak i relacje z otaczającą je przestrzenią.
Konstrukcje Ludwiki Ogorzelec stają się coraz większe. Od kilku lat wykonuje wielkie wielometrowe rzeźby z drewna in situ zatytułowane "Krystalizacja przestrzeni". Właśnie praca z tego cyklu zajmuje centralne miejsce na wystawie w muzeum Seita. Takie konstrukcje tworzy zarówno w pomieszczeniach zamkniętych, jak np. w muzeum Seita, czy wcześniej w muzeum w Legnicy, galeriach Askeo w Paryżu, Altes Rathaus w Worpswede w Niemczech czy galerii Berty Walker w West Windows w Stanach Zjednoczonych, jak i na otwartym powietrzu, np. nad brzegiem morza na Krecie czy w Provincetown w Stanach Zjednoczonych.

 

                                                                                                                     Piotr Kasznia z Paryża

 

 

Fragmenty artykułu "Rysuję przestrzeń" w Gazecie Robotniczej z 8.04.1994 r.

 
...Od dzieciństwa Ludwika Ogorzelec odczuwała potrzebę tworzenia. Jako ośmioletnia dziewczynka z ziemniaka wyrzeźbiła głowę. Nie lubi o tym wspominać, bo po jednym z takich zwierzeń opublikowanych w paryskiej prasie środowisko przypięło jej łatkę kartoflanego rzeźbiarza. Nie chce siebie eksponować, prosi, nie pisać o niej, tylko o sztuce. Sama najchętniej skryłaby się w cieniu pracowni. Brakuje jej przebojowości, na Zachodzie ta cecha artyście jest bardzo potrzebna. Ale za to ma dość uporu.
Przez sześć lat z rzędu zdawała do PWSSP we Wrocławiu. I pracowała. Najpierw jako kierowniczka Gminnego Ośrodka Kultury - krótko, bo nie umiała się wpasować w ówczesne układy. Za namową pani Akerman, kierowniczki szkoły, zdała do Studium Plastycznego w Legnicy. Miała po nim wrócić i uczyć rysunków w miejscowej szkole. Ale Ludwika nie umiała się poruszać po utartych ścieżkach. Wylali ją, bo zadarła z wykładowcą filozofii marksistowskiej...
...Z konieczności była świetna szkoła kompozycji przy dekorowaniu sklepowych witryn, które gremialnie przychodzili podziwiać znajomi. Coraz częściej zerkała na Wrocław, wówczas dla młodej chobienianki, wydawał się on nieosiągalną górą. Mimo wszystko zaparła się, by ją zdobyć. Chciała być bliżej swego celu - PWSSP.
Pojechała. Szukając pracy, w dekoratorni Cepelii natknęła się na Zosię Tkaczyk. Urzekły ją samodziałowe ciuchy Ludwiki. I tak znalazła punkt zaczepienia we Wrocławiu. Potem Zosia zabrała mnie ze sobą do opery, gdzie robiłyśmy scenografię. Tam było i świetnie i paskudnie - bo szef nie cierpiał indywidualności. No, ale w porę zdarzył się cud. Kiedy w 1978 r., po raz szósty z rzędu, Ludwika poszła przed egzaminami na uczelnię, na opustoszałym korytarzu natknęła się na profesor Łucję Skomorowską. Panią profesor zaintrygował upór dziewczyny: - Albo ubrdałaś sobie tę rzeźbę, albo my cię krzywdzimy. Przyjdź do pracowni, pokaż co potrafisz.
I pokazała. Na egzaminach wstępnych dostała drugą lokatę. - Trochę miałam im za złe, że zmarnowali mi sześć lat, ale z drugiej strony byłam już dojrzałym człowiekiem, wiedziałam, czego chcę.
Trafiła do pracowni prof. Leona Podsiadłego... Zaczęła od budowy z rozszczepianego na włókno drewna mobili. Np. z jednej strony rozbudowana, ażurowa konstrukcja, a z drugiej niewielki, równoważący element. Jej twórczość jest tak ulotna, jak zjawiska przyrody. Długo przygotowuje elementy. Struga je na kant nożem z gałęzi starej jabłonki. Potem wiele czasu pochłania instalowanie rzeźby by ostatecznie, po zakończeniu wystawy wszystko uprzątnąć i wyrzucić.
Czy nie żal jej w taki sposób rozstawać się ze swoją pracą? To tak jakby żałować, że znika błyskawica, tęcza czy leśna pajęczyna - odpowiada poetycznie, ale bez egzaltacji. Inspiruje się przyrodą.
Urzekają ją zjawiska piękne, ale krótkotrwałe. Czasem dzieła zostawia się na pastwę przyrody, albo tak jak to było w Pirenejach także na pastwę... krów w malutkiej górskiej wiosce, gdzie została zaproszona na plener "Efemer". Rzeźba Ludwiki stanęła na łące, na zboczu góry. Podejrzewa więc, że krowy, które tam widziała dopomogą żywiołom przyrody w dziele niszczenia. Z kolei "Przezroczystość" - misterną konstrukcję z dwóch ton odpadów pociętego i sklejonego szkła umocowaną do skalistych brzegów Krety, obmywają morskie fale. Ci, którzy oglądali ją od strony morza, o wschodzie słońca, mówili o nieprawdopodobnych efektach świetlnych...

                                                                                                            Maria Kuncaitis

 
[Do strony domowej]