Działalność dydaktyczna

Ogólna uprawa roli i roślin ma charakter interdyscyplinarny. Bazuje ona na wielu dyscyplinach naukowych (agrometeorologia, botanika, fizjologia roślin, gleboznawstwo, chemia rolnicza, mikrobiologia, mechanizacja rolnictwa) albo daje podwaliny innym (szczegółowa uprawa roślin, ekonomika rolnictwa). Dyscyplina ta ma za zadanie łączyć zdobytą wiedzę nadając jej nowy sens i praktyczne zastosowanie. Polowa produkcja roślinna ma właśnie taki kompleksowy charakter. Stąd w programach nauczania wielość i różnorakość tematyki agrotechnicznej.

Celem nauczania większości przedmiotów jest zapoznanie studentów z ekologicznymi i agrotechnicznymi warunkami produkcji roślinnej, podstawami uprawy roli oraz sposobami ograniczania agrotechnicznej degradacji gleby. W trakcie nauczania prezentowane są najnowsze trendy w systemach uprawy roli oraz ekologiczne skutki ich stosowania. Ponadto studenci zapoznają się bezpośrednio na polu z techniką wykonywania podstawowych zabiegów uprawowych oraz ich oceną. W treści przedmiotów szczególny nacisk położono na ukazanie pozytywnych i negatywnych zmian w siedlisku pola uprawnego w wyniku rolniczej działalności człowieka.

Dla nowopowstałych kierunków, specjalności i specjalizacji na Wydziale Rolniczym utworzono nowe treści programowe. Powstały nowe przedmioty: Herbologia - nauka o biologii, ekologii i zwalczaniu chwastów, Uprawa roli, Płodozmiany we współczesnym rolnictwie, gdzie eksponuje się proekologiczny charakter zmianowań, Podstawy rolnictwa ekologicznego, Uprawa roli i roślin w gospodarstwie agroturystycznym, Agrofitocenologia - nauka o zbiorowiskach roślin pól uprawnych. Rolnictwo ekologiczne i integrowane, obok rolnictwa tradycyjnego, weszło na stałe do programu nauczania w Katedrze Ogólnej Uprawy Roli i Roślin. W programach wykładów i ćwiczeń uwzględniono elementy ochrony środowiska i podstawy dobrej praktyki rolniczej. Na ćwiczeniach wykorzystuje się najnowsze programy komputerowe, np. Płodozmiany, Zalecenia, Herbicydy.

         Do doskonalenia procesu kształcenia wydatnie przyczyniło się wydanie już przy końcu lat czterdziestych podręczników: Uprawa roli (3 wydania) i Ogólnej uprawy roślin (6 wydań). W 1980 roku wydano nowy podręcznik Ogólna uprawa roli i roślin (4 wydania), który podobnie jak poprzednie został przyjęty jako podstawowy dla studentów Uczelni rolniczych w kraju. Również opracowano skrypty do ćwiczeń, umożliwiających w większym stopniu samodzielną pracę studentów. W ostatnim 10-leciu ukazały się następujące podręczniki autorstwa pracowników Katedry i prace leksykograficzne prof. Lesława Zimnego:

1.        B. Świętochowski, B. Jabłoński, R. Krężel, M. Radomska: Ogólna uprawa roli i roślin. Wyd. 4, popraw. PWRiL, Warszawa 1996.
2.    L. Zimny: Proces uprawy roli. (W:) Agrotechnologia. Praca zbiorowa. PWN, Warszawa 1999.
3.    R. Krężel, D. Parylak, L. Zimny: Zagadnienia uprawy roli i roślin. AR, Wrocław 1999.
4.    D. Parylak, L. Kordas: Uprawa roli. (W:) Produkcja i rynek zbóż. Praca zbiorowa. "Wieś Jutra", Warszawa 2002.
5.    D. Parylak: Systemy uprawy roli i przygotowanie stanowiska dla podstawowych roślin. W: Rynki i technologie produkcji roślin uprawnych. „Wieś jutra”, Warszawa 2005.
6.    L. Zimny: Wielki słownik rolniczy niemiecko-polski. AR Wrocław 1994.
7.    L. Zimny: Mały leksykon rolniczy. PWN, Warszawa 1995.
8.    L. Zimny: Wielki słownik rolniczy polsko-niemiecki. Wiedza Powszechna, Warszawa 2000.
9.    L. Zimny: Encyklopedia ekologiczno-rolnicza. AR, Wrocław 2003.

Dotychczas w Katedrze wykonano na studiach stacjonarnych 559, a na zawodowych studiach zaocznych – 54 prace magisterskie.

Strona główna