Spis treści Skorowidz Poziom główny Poziom nadrzędny Poprzednia galeria Następna galeria

Obiektowość GUI

W tradycyjnym ujęciu dane i kod są rozpatrywane i przechowywane oddzielnie. Obiektowość polega na przypisaniu strukturom danych typowych czynności, których struktury te są przedmiotem, w taki sposób, by czynności te mogły być traktowane jako właściwości danych. W naszym przypadku obiektami są graficzne reprezentacje plików, czynności zaś odpowiadają abstrakcyjnym pojęciom „otwierania”, „przeglądania”, „drukowania” zawartości tych plików. Wykonanie akcji inicjuje użytkownik, na przykład przez wskazanie odpowiedniej pozycji w menu podręcznym wybranego przez siebie obiektu.

W większości systemów „typ pliku” przypisywany jest na podstawie rozszerzenia nazwy, choć niektóre systemy rozpoznają go na podstawie analizy początkowej sekcji pliku.

Galeria zawiera przykłady menu podręcznych stowarzyszonych z plikami rozmaitych typów. Domyślnie widocznych jest tylko kilka przykładów. Pozostałe można przywołać interaktywnie, o ile pozwoli na to zastosowana przeglądarka.

Obiektowość w graficznych środowiskach użytkownika
Typ pliku UNIX/KDE v. 3 (2004) konqueror UNIX/GNOME v. 2 (2003) nautilus UNIX/Xfce v. 4 (2005) xffm Windows 98 (1998) explorer Windows XP (2001) explorer IBM OS/2 (1994) wpshell MacOS (1999) finder MacOS X (2001–2006) finder
plik txt
plik html
plik pdf
plik png
plik ps
plik tex
plik zip
plik z nazwą bez rozszerzenia
plik o rozszerzeniu nazwy/formacie nierozpoznawanym przez system
© Copyright 2003–2007 by Jan Jełowicki, Katedra Matematyki Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu
janj@aqua.ar.wroc.pl
http://karnet.up.wroc.pl/~jasj