Spis treści Skorowidz Poziom główny Poziom nadrzędny Poprzednia galeria Następna galeria

Techniki uruchamiania programów i wczytywania plików danych

Przedstawiamy ilustrację typowych technik uruchamiania programów i wczytywania plików danych. Zostały one omówione w pierwszym rozdziale opracowania. Żadna z przedstawionych technik nie jest specyficzna dla jednego środowiska; większość z nich da się wykorzystać, bezpośrednio lub po niewielkich modyfikacjach, we współczesnych systemach operacyjnych rodziny MacOS, UNIX lub Windows, a także w wielu innych.

Wszystkie ukazane przykłady mają na celu wczytanie zawartości przykładowego pliku do bufora edytora tekstowego. W większości przypadków sprowadzają się one do uruchomienia programu edytora z nazwą pliku podaną jako parametr wywołania.

Wydawanie poleceń za pomocą powłoki tekstowej

Techniki pokazane w tej sekcji nie wymagają uruchomienia środowiska graficznego. Naciśnięcie Enter powoduje przekazanie polecenia do wykonania

Pisanie poleceń bezpośrednio w wierszu poleceń powłoki
Wspomaganie przez powłokę: mechanizm uzupełniania wpisywanych poleceń (klawisz Tab po napisaniu początkowej części nazwy polecenia lub pliku)
Wspomaganie przez powłokę: korzystanie z listy poprzednio wydanych poleceń (klawisze strzałek ↑ i ↓; po przywołaniu polecenie można modyfikować)
Wspomaganie przez terminal: mechanizm kopiowania i wstawiania tekstu do wiersza poleceń (środkowy lub prawy przycisk myszy; tekst pochodzi ze schowka lub z oznaczenia bloku na terminalu)

Współpraca powłoki tekstowej, terminala i środowiska graficznego

W tej sekcji pokazano techniki wykorzystania środowiska graficznego do budowania wiersza poleceń w sesji terminala znakowego.

Wspomaganie przez GUI: przeciąganie ikon plików na okno terminala (lewy przycisk myszy)

Wydawanie poleceń za pomocą środowiska graficznego

W tej sekcji pokazano techniki wydanania poleceń korzystające ze środowiska graficznego. Mimo, że wiersz poleceń nie jest zazwyczaj widoczny, odpowiednie polecenie jest konstruowane w trakcie manipuacji obiektami graficznymi i przekazywane systemowi operacyjnemu do wykonania.

Wpisywanie polecenia do wiersza poleceń środowiska graficznego (można podać parametr polecenia)
Uruchamianie programu za pomocą kontrolek (aktywatorów, skrótów) umieszczonych w menu systemowym środowiska graficznego (uruchamia polecenie bez parametru)
Domyślna akcja związana z ikoną pliku wykonywalnego lub ikoną dowiązania do pliku wykonywalnego (kliknięcie, zazwyczaj dwukrotne, lub Enter; uruchamia polecenie bez parametru)
Domyślna akcja związana z ikoną pliku danych lub ikoną dowiązania do pliku danych (kliknięcie, zazwyczaj dwukrotne, lub Enter) uruchamia pewien program z nazwą pliku jako parametrem
Korzystanie z menu podręcznego właściwego dla ikony pliku danych (zazwyczaj prawy przycisk myszy); konfiguracja środowiska graficznego pozwala zarządzać listą dostępnych tą drogą poleceń
Przeciąganie obiektu pliku danych na obiekt pliku wykonywalnego aplikacji powoduje jego uruchomienie z nazwą pliku danych jako parametrem

Wydawanie poleceń za pomocą file managera z emulatorem terminala

Korzystanie z wizualnego file managera wyposażonego w emulator terminala/wiersza poleceń ułatwia konstruowanie skomplikowanych poleceń bez ich pisania. Nazwa pliku wykonywalnego (czyli polecenie) oraz nazwa pliku danych (czyli argument polecenia) mogą być przepisane z okna katalogu do wiersza poleceń za pomocą operacji na ikonach lub skrótów klawiszowych.

Przepisanie nazwy pliku do wiersza poleceń przez przeciągnęcie jego ikony na obszar emulatora terminala
Przepisanie nazwy pliku do wiersza poleceń za pomocąskrótu klawiszowego (w tym przypadku Ctrl+Enter)

Wczytywanie pliku danych do uruchomionej aplikacji użytkowej

Jeżeli aplikacja, której potrzebujemy, została już wcześniej uruchomiona, to nie ma potrzeby uruchamiania nowego procesu — można skorzystać z elementów sterujących oferowanych przez jej okno.

Korzystanie z listwy narzędziowej w oknie aplikacji
Korzystanie z menu w oknie aplikacji
Wczytywanie pliku danych za pośrednictwem formularza dialogowego aplikacji
Wczytywanie pliku danych przy użyciu panelu zarządzania plikami wbudowanego w aplikację
Wczytywanie pliku danych techniką przeciągania obiektu na obszar okna aplikacji

W sesji wzięły udział: powłoka użytkownika bash, terminal graficzny Konsole, programy do zarządzania systemem plików Konqueror i Krusader oraz edytory SciTE, BlueFish i Notepad++. Zdjęcia wykonano w środowisku graficznym X-Window/KDE 3.5.x pod nadzorem systemu operacyjnego GNU/Linux oraz w środowisku Windows XP.

© Copyright 2006–2008 by Jan Jełowicki, Katedra Matematyki Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu
janj@aqua.ar.wroc.pl
http://karnet.up.wroc.pl/~jasj