Przykłady graficznych środowisk pracy użytkownika (GUI)
Środowiska oparte na X-Window System (głównie UNIX)
Minimalizm warstwy podstawowej
System operacyjny UNIX, środowisko graficzne X-Window (lata 1984–) bez zarządcy okien.
Samo środowisko X-Window nie udostępnia pulpitu
ani innych elementów wspomagania użytkownika. Okno najwyższego rzędu
(root window) pełni rolę tła (canvas).
Okna aplikacji nie mają ramek. Nie ma możliwości bezpośredniego sterowania oknami,
służą do tego opcje wiersza poleceń.
Środowiska klasyczne
System operacyjny UNIX, środowisko graficzne X-Window, zarządca okien TWM (Tab Window Manager).
Okno najwyższego rzędu udostępnia menu systemowe i jest tłem dla okien aplikacji.
System operacyjny UNIX, środowisko graficzne X-Window/Motif, zarządca okien MWM (Motif Window Manager).
Okno najwyższego rzędu udostępnia menu systemowe oraz ikony zminimalizowanych okien aplikacji.
System operacyjny UNIX/Linux, środowisko graficzne X-Window/AfterStep, zarządca okien WindowMaker.
Pulpit udostępnia menu systemowe i ikony obiektów systemowych, w tym ikony okien uruchomionych aplikacji.
Współczesne środowiska użytkowe
System operacyjny UNIX/Linux, środowisko graficzne X-Window, zarządca okien FluxBox.
Pulpit udostępnia menu systemowe i opcjonalnie ikony reprezentujące polecenia użytkownika. Panel sterowania pomaga zarządzać oknami aplikacji.
System operacyjny UNIX/Linux,
środowisko graficzne X-Window/Xfce,
zarządca okien xfwm.
Panel sterowania udostępnia kontrolki poleceń systemowych,
panel aplikacji pomaga zarządzać oknami aplikacji,
pulpit jest tłem dla okien aplikacji i udostępnia menu systemowe,
a opcjonalnie także ikony obiektów systemowych.
rok 2004
rok 2006
System operacyjny UNIX/Linux, środowisko graficzne X-Window/GNOME, zarządca okien Metacity (lata 1999–).
Elementy pomocnicze: panele sterujące, obiekty systemowe.
Pulpit udostępnia menu konfiguracji, ikony obiektów systemowych i zawartość kartoteki ~/Desktop.
Pełne menu systemu jest wywoływane z paneli pomocniczych.
rok 2000
rok 2002
rok 2004
rok 2006
rok 2011
System operacyjny UNIX/Linux, środowisko graficzne X-Window/KDE (lata 1998–).
Elementy pomocnicze: panele sterujące, obiekty systemowe.
Pulpit udostępnia menu systemowe, ikony obiektów systemowych i zawartość kartoteki ~/Desktop
KDE2.2, zarządca okien KWin (rok 2001)
KDE3.1, zarządca okien KWin (rok 2003)
KDE3.3, zarządca okien KWin (rok 2004)
KDE3.5, zarządca okien KWin (rok 2006)
Współczesne wersje środowiska graficznego KDE
da się instalować w systemach opartych na X-Window System
oraz w systemach Windows.
Konfigurowalny pulpit służy do umieszczania różnego typu obiektów —
w tym również widoków kartotek kojarzących się z tradycyjnym „pulpitem”.
KDE4, zarządca okien KWin (rok 2008)
System operacyjny UNIX/Linux, środowisko graficzne X-Window/LXDE (od roku 2006)
System operacyjny UNIX/Linux, środowisko graficzne X-Window/GNOME, powłoka graficzna Unity (od roku 2010)
Środowisko Windows (systemy MicrosoftWindows)
Historia
Nakładka graficzna MicrosoftWindows na system DOS, środowisko graficzne Windows.
Okno najwyższego rzędu pełni rolę tła i udostępnia ikony zminimalizowanych okien aplikacji.
Wersja 2 (rok 1985)
Wersja 3.11 (rok 1992)
Współczesność
Systemy operacyjne MicrosoftWindows, środowisko graficzne Windows (lata 1995–).
Pulpit udostępnia panel aplikacji (task bar),
ikony obiektów systemowych i zawartość kartotek związanych z obsługą pulpitu.
Menu systemowe jest dostępne z poziomu panelu aplikacji.
Windows 98 (rok 1998)
Windows 2000 (rok 2000)
Windows XP (rok 2001)
Windows Vista (rok 2006)
Windows 7 (rok 2009)
Środowisko graficzne w systemach AppleMacIntosh
System operacyjny AppleMacOS (lata 1984–2001)
MacOS 9 (rok 1999; ilustracja z serwisu http://www.guidebookgallery.org/screenshots)
System operacyjny AppleMacOS X, środowisko graficzne X-Window/Aqua (lata 2001–)
(ilustracja z witryny producenta)
Inne środowiska
Środowisko Workplace Shell (system IBMOS/2)
System operacyjny IBMOS/2, środowisko graficzne Workplace Shell (lata 1992–2005).
Pulpit udostępnia ikony obiektów systemowych.
Element pomocniczy: systemowy panel sterujący (launchpad)
OS/2 Warp 3 (rok 1994)
OS/2 Warp 4 (rok 1996; ilustracja z serwisu http://www.guidebookgallery.org/screenshots)
System BeOS
System operacyjny BeOS 5 (rok 2000;
ilustracja z serwisu http://www.guidebookgallery.org/screenshots)
Środowiska eksperymentalne
Przyszłość czy ekstrawagancja? na razie wydaje się, że trójwymiarowe środowiska
użytkowe służą głównie do zabawy i olśnienia klientów. Ale niewykluczone, że
wiążą się z nimi nowe możliwości reprezentacji i eksploracji danych, które okażą się naprawdę przydatne.
Trójwymiarowe środowisko robocze LookingGlass firmy Sun
(rok 2004, platforma Java, wiele systemów operacyjnych)
Przestrzenna wizualizacja okien Metisse firmy InSitu
(rok 2004; ilustracja w systemie X-Window/GNOME z roku 2007 z witryny dystrybutora)
Przestrzenna wizualizacja okien w systemach X-Window/Xgl —
zarządca okien Compiz
opracowany przez firmę Novell (rok 2006);
na ilustracjach widoczny jest klon Compiza o nazwie Beryl
Wystrój środowiska roboczego Aero
w systemach MicrosoftWindows Vista
(rok 2006, ilustracja z witryny producenta)
Eksperymentalny trójwymiarowy pulpit BumpTop
dla systemów uniksowych (rok 2007, ilustracja z witryny autora
http://www.bumptop.com)
Pulpit trójwymiarowy RealDesktop
(http://www.real-desktop.de/English)
dla systemów MicrosoftWindows
(rok 2008)
Czy można pójść jeszcze dalej?
Owszem… rewolucyjne pomysły dają nadzieje na
obiecujące rozwiązania użytkowe. Z wolna znajdują
swoje miejsce w systemowych środowiskach użytkownika.
Pulpit semantyczny
„Pulpit semantyczny”
umożliwia pracę w oparciu o związki logiczne między obiektami różnych typów
Na przykład DeepaMehta (2000–; platforma Java)
Inne systemy tego typu (ilustracje z materiałów producentów)
Gnowsis (2004–; semanticdesktop.org
i Deutsches Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz — DFKI)
OpenIris (2005–; SGI)
Nepomuk (2006–; DFKI)
Realizacja pulpitu semantycznego w środowisku operacyjnym użytkownika
Środowisko graficzne w systemach MacOS X
Środowisko graficzne KDE 4 (2009) dla systemów UNIX i Windows; realizacja w oparciu o projekt Nepomuk
Rzeczywistość wirtualna na pulpicie
Trójwymiarowe środowisko rzeczywistości wirtualnej współdzielone przez grupę współpracujących użytkowników
Pomysł znany od dawna w grach sieciowych, zaadaptowany do „poważnych”
zastosowań m.in. w projektach: Croquet (2002–)
oraz Wonderland (2001–) firmy Sun
Pulpit sieciowy
W globalnej sieci wszystko jest dostępne.
Do swojego pulpitu, włączając w to dostęp do danych, konfigurację oraz wystrój, możesz się dostać zewsząd.
Pod warunkiem, że Twoje dane i konfiguracja pulpitu są przechowywane na serwerach,
a Ty dysponujesz aplikacją kliencką zapewniającą bezpieczne połączenie z serwerami.
Tak więc nowe możliwości (niezależność od konkretnego egzemplarza stacji roboczej i jej konfiguracji),
ale także nowe wymagania (choćby przepustowość sieci)
i nowe problemy (awaryjność zależna od wielkiej liczby czynników, utrzymanie poufności, zaufanie do instytucji utrzymującej serwer).
„Pulpit sieciowy”
Na przykład Sun Secure Global Desktop (platforma Java)
Więcej interesujących materiałów:
http://www.guidebookgallery.org,
http://toastytech.com/guis.