Mapa dokumentacji Spis treści Poziom główny Skorowidz ©
Widok: Krótki poziomy Krótki pionowy Menu poziome Menu pionowe Jeden poziom Dwa poziomy Drzewo Grupowany Rozdzielany Pełny Numerowany Z obrazkami Kaskada Mało?

Zajęcia z Podstaw Informatyki

Spis treści

  1. Wprowadzenie
    1. Status tego dokumentu
    2. Warunki użytkowania
  2. Część I: środowiska, dane, formaty
    1. Środowisko operacyjne
      1. Sprzęt
        1. Ludzie, idee, dzieła (galeria)
      2. System operacyjny
      3. System plików
        1. Organizacja systemu plików (galeria)
      4. Interface użytkownika
        1. Systemowe procesory poleceń (galeria)
        2. Graficzne środowiska pracy (galeria)
        3. Narzędzia konfiguracyjne (galeria)
        4. Anatomia okna aplikacji (galeria)
        5. Okna dialogowe wyboru plików (galeria)
        6. Zarządzanie systemem plików (galeria)
      5. Klasyfikacja użytkowa plików
      6. Zasady uruchamiania programów
        1. Techniki wydawania poleceń (galeria)
        2. Obiektowość GUI (galeria)
      7. Słowo o administrowaniu systemem
        1. Instalacja i aktualizacja oprogramowania
        2. Ochrona danych i oprogramowania
        3. Archiwizacja
      8. Pytania kontrolne
    2. Znakowy zapis informacji
      1. Kody informacyjne i zestawy znaków
        1. Komplet znaków specjalnych ASCII
        2. Znaki zestawu podstawowego ASCII
        3. Znaki zestawu rozszerzonego ASCII
        4. Sposoby kodowania znaków polskiego alfabetu
        5. Znaki standardu UNICODE (plik jest duży; może się długo ładować)
        6. Program iconv: instrukcja użycia
        1. Próbka tekstu w kodzie informacyjnym ASCII
        2. Próbka tekstu w kodzie informacyjnym ISO-8859-1 (ISO-Latin-1)
        3. Próbka tekstu w kodzie informacyjnym ISO-8859-2 (ISO-Latin-2)
        4. Próbka tekstu w kodzie informacyjnym Windows-1250
        5. Próbka tekstu w kodzie informacyjnym IBM-Latin-2 (cp-852)
        6. Próbka tekstu w kodzie informacyjnym Mazovia
        7. Próbka tekstu w kodzie informacyjnym EBCDIC
        8. Próbka tekstu UNICODE w kodowaniu UTF-16
        9. Próbka tekstu UNICODE w kodowaniu UTF-7
        10. Próbka tekstu UNICODE w kodowaniu UTF-8
        1. Próbka pliku znakowego z systemu DOS/Windows
        2. Próbka pliku znakowego z systemu MacOS
        3. Próbka pliku znakowego z systemu UNIX
        1. Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
        2. Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
        3. Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
        4. Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
        5. Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
        6. Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
        7. Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
        8. Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
      2. Formaty zapisu informacji w plikach
        1. Pliki tekstowe
        2. Pliki binarne
        3. Archiwizacja i kompresja plików
          1. Narzędzia do archiwizacji plików (galeria)
        4. Rozpoznawanie formatu pliku
          1. Program file: instrukcja użycia
      3. Pytania kontrolne
    3. Edycja plików znakowych
      1. Wprowadzenie
        1. Edytory plików znakowych (galeria)
      2. Konwencje zapisu tekstu i danych
      3. Tryby edycji interaktywnej
      4. Operacje na blokach tekstu
      5. Wyszukiwanie i zamiana fraz
        1. Wyszukiwanie fraz w plikach (galeria)
      6. Podstawy edycji nieinteraktywnej
      7. Porównywanie zawartości plików
        1. Program cmp: instrukcja użycia
        2. Program diff: instrukcja użycia
      8. Pytania kontrolne
    4. Sieć I: podstawowe usługi sieciowe
      1. Sieć komputerowa
      2. Podstawowe pojęcia
      3. Sieć TCP/IP
      4. Adresowanie w sieci lokalnej
      5. Poczta elektroniczna (e-mail)
        1. Klienty poczty elektronicznej (galeria)
      6. Usługa ftp
      7. Inne usługi
        1. Narzędzia do pracy zdalnej (galeria)
      8. Pytania kontrolne
    5. Elementarz grafiki komputerowej
      1. Systemy kolorów
      2. Pytania kontrolne
      3. Grafika rastrowa
        1. Edytory grafiki rastrowej (galeria)
      4. Pytania kontrolne
      5. Grafika wektorowa (dokument XML)
        1. Edytory grafiki wektorowej (galeria)
      6. Grafika wektorowa (dokument HTML)
      7. Konwersje obiektów graficznych
      8. Rysunki i obrazy animowane
      9. Graficzna prezentacja danych
      10. Pytania kontrolne
    6. Tekst formatowany I: budowa logiczna
      1. Tekst znakowy a tekst sformatowany
      2. Zasady poprawnego pisania i formatowania
      3. Struktura logiczna dokumentu
        1. Część, rozdział, podrozdział
        2. Akapity i inne bloki tekstu
        3. Listy i wyliczenia
        4. Wyróżnienia logiczne
        5. Odsyłacze
      4. Techniczne cechy dokumentu decydujące o jego wyglądzie
      5. Sposoby zapisu i edycji dokumentów
        1. Środowiska tworzenia i przetwarzania dokumentów (galeria)
      6. Pytania kontrolne
    7. Tekst formatowany II: języki opisu
      1. Znaczniki w dokumencie: łagodne wprowadzenie
      2. Do czego służy HTML i jak go używać
        1. Przeglądarki WWW (galeria)
      3. Przykłady konstrukcji XHTML
        1. Sam szkielet
        2. Hierarchiczny podział dokumentu
        3. Formowanie bloków tekstu
        4. Wyróżnienia logiczne znaków i słów
        5. Zagłębione listy i wyliczenia
        6. Tabele
        7. Elementy graficzne i ilustracje (dokument XML)
        8. Elementy graficzne i ilustracje (dokument HTML)
        9. Odsyłacze hipertekstowe
        10. Jednostki znakowe XHTMLUNICODE
          1. Reprezentacja znaków polskiego alfabetu przez jednostki znakowe
          2. Próbka tekstu wielojęzycznego zapisanego za pomocą kodowania 256-znakowego i jednostek znakowych
          3. Próbka tekstu wielojęzycznego zapisanego za pomocą kodowania UTF-8
          4. Przykład: deklarowanie jednostek przez autora dokumentu XML
        11. Metainformacja w dokumentach XHTML
          1. Dokument z opisem użytego w nim kodu informacyjnego
          2. Dokument bez opisu użytego w nim kodu informacyjnego
          3. Dokument z opisem użytego w nim kodu informacyjnego
          4. Dokument bez opisu użytego w nim kodu informacyjnego
        12. Przykład złych technik projektowania dokumentów
        13. Formatowanie strukturalne za pomocą stylów
        14. XHTML+MathML
      4. Formatowanie i znaki typograficzne w różnych środowiskach
      5. Przegląd elementów XHTML
      6. Podsumowanie
      7. Pytania kontrolne
    8. Sieć II: httpWWW
      1. Co to jest WWW?
        1. Przeglądarki WWW (galeria)
      2. Konwencja adresowa URI
      3. Co przesyłamy protokołem http?
      4. Bezpieczeństwo: https
      5. Wyszukiwarki i ich banki informacji
      6. Portale internetowe
      7. Usługi informacyjne, e-biznes — co dalej?
      8. Pytania kontrolne
    9. Tekst formatowany III: style i WYSIWYG
      1. Style: cóż to takiego?
        1. Co można określić za pomocą stylu?
        2. Długości, szerokości, odstępy…
        3. Pisma, czcionki, fonty…
          1. Pisma i fonty: klasyfikacja i zasady użycia
      2. Stosowanie stylów w praktyce
        1. Zapis syntetyczny
        2. Style w dokumencie XHTML
          1. Style w dokumencie XML: przykład użycia
          2. Style w dokumencie HTML: przykład użycia
          3. Style w dokumencie HTML: przykład użycia
          4. Style w dokumencie HTML: przykład użycia
          5. Style w dokumencie HTML: przykład użycia
          6. Style w dokumencie HTML: przykład użycia
          7. Style w dokumencie HTML: przykład użycia
          8. Style w dokumencie HTML: przykład użycia
          9. Style w dokumencie HTML: przykład użycia
          10. Style w dokumencie HTML: przykład użycia
          11. Style w dokumencie: style domyślne
          12. Style w dokumencie: przykład zamaskowany
          13. Style w dokumencie: antyprzykład
          14. Komentarz
      3. Przykład: forma graficzna całego dokumentu
      4. Przykład: zaawansowane formatowanie list
      5. Przykład: spis literatury
      6. Jeden zestaw stylów dla wielu dokumentów
        1. Jeden z arkuszy stylów zastosowanych w tej dokumentacji
      7. Style w edytorach wizualnych. Szablony
        1. Edytory stylów w dokumentach (galeria)
      8. Edycja wyrażań matematycznych
        1. Edytory równań (galeria)
      9. Podsumowanie
      10. Pytania kontrolne
    10. Przetwarzanie potokowe
      1. Wprowadzenie
      2. Procesor poleceń
      3. Wejście i wyjście standardowe
      4. Filtry
        1. Program grep: instrukcja użycia
        2. Program cat: instrukcja użycia
        3. Program split: instrukcja użycia
        4. Program head: instrukcja użycia
        5. Program tail: instrukcja użycia
        6. Program cut: instrukcja użycia
        7. Program paste: instrukcja użycia
        8. Program join: instrukcja użycia
        9. Program sed: instrukcja użycia
        10. Program tr: instrukcja użycia
        11. Program sort: instrukcja użycia
        12. Program uniq: instrukcja użycia
        13. Program comm: instrukcja użycia
      5. Przetwarzanie list argumentów
      6. Pytania kontrolne
  3. Część II: typy danych, obliczenia, bazy danych
    1. Notacja algorytmów
      1. Zadanie algorytmiczne
      2. Właściwości algorytmów
      3. Dane wejściowe i wyniki
      4. Opis algorytmu w języku naturalnym
      5. Opis algorytmu w postaci sieci działań
      6. Opis algorytmu za pomocą języka programowania
        1. Języki programowania (galeria)
        2. Środowiska uruchamiania programów (galeria)
      7. Opis toku przetwarzania za pomocą roboczego pliku arkusza kalkulacyjnego
      8. Wdrażanie i konserwacja algorytmu
      9. Pytania kontrolne
    2. Typy danych
      1. Wprowadzenie
      2. Dane logiczne
      3. Dane liczbowe
      4. Dane tekstowe
      5. Pytania kontrolne
    3. Środowiska obliczeniowe
      1. Wprowadzenie
      2. Arytmetyka
      3. Obliczenia numeryczne
        1. Środowiska obliczeń numerycznych (galeria)
      4. Obliczenia symboliczne
        1. Środowiska obliczeń symbolicznych (galeria)
      5. Prezentacja graficzna danych
        1. Środowiska prezentacji danych (galeria)
      6. Pytania kontrolne
    4. Arkusze kalkulacyjne
      1. Najpierw trzeba wiedzieć, jak policzyć
      2. Oprogramowanie
        1. Arkusze kalkulacyjne (galeria)
      3. Struktura arkusza
      4. Przykłady
      5. Podstawy prezentacji graficznej danych
      6. Import i eksport
      7. Wykrywanie i eliminacja błędów
      8. Interfejs programistyczny arkusza
      9. Pytania kontrolne
    5. Bazy danych
      1. Dlaczego bazy danych?
      2. Rodzaje baz danych
      3. Elementy budowy relacyjnej bazy danych
      4. Cechy poprawnej bazy danych
      5. Normalizacja relacyjnej bazy danych
      6. Zapytania do relacyjnej bazy danych
      7. Użytkowanie baz danych
        1. Systemy zarządzania bazami danych (galeria)
        2. Klienty baz danych (galeria)
        3. Systemy informacji geograficznej (galeria)
      8. Pytania kontrolne
  4. Część III: algorytmika, programowanie
    1. Wprowadzenie
      1. Cel
      2. Tematy wykładów
      3. Tematy ćwiczeń
      4. Zalecana literatura
      5. Zalecane oprogramowanie
    2. Algorytmika, czyli reguły zabawy
      1. Postawienie zadania
      2. Algorytmy
      3. Sposoby wyrażania algorytmów
        1. Języki programowania (galeria)
        2. Arkusze kalkulacyjne (galeria)
      4. Pytania kontrolne
    3. Podstawowe typy danych
      1. Dane logiczne
      2. Dane liczbowe
      3. Dane tekstowe
      4. Pytania kontrolne
    4. Rodzaje obliczeń
      1. Obliczenia numeryczne
        1. Środowiska obliczeń numerycznych (galeria)
      2. Obliczenia symboliczne
        1. Środowiska obliczeń symbolicznych (galeria)
      3. Pytania kontrolne
    5. Język programowania, kod źródłowy, uruchamianie programu
      1. Programy kompilowane
      2. Programy interpretowane
      3. Uruchamianie kodu źródłowego
      4. Narzędzia dodatkowe
        1. Środowiska uruchamiania programów (galeria)
      5. Pytania kontrolne
    6. Środowisko, czyli nasz plac zabaw
      1. Instalacja
      2. Interpreter Pythona
      3. Typy danych w Pythonie
      4. Konwersje typów
      5. Python jako kalkulator
      6. Python jako interpreter gotowego programu
      7. Pytania kontrolne
    7. Dane w programie, czyli nasze własne zabawki
      1. Kodowanie znaków
      2. Zmienne
      3. Zmienne proste
      4. Listy i tablice
      5. Inne typy danych
      6. Formatowanie napisów
      7. Pytania kontrolne
    8. Kod programu, czyli jak się bawić własnymi zabawkami
      1. Instrukcje
      2. Instrukcje proste
      3. Instrukcje sterujące
      4. Instrukcje warunkowe
      5. Instrukcje iteracji
      6. Podprogramy, czyli wymyślanie nowych zabaw
      7. Pytania kontrolne
    9. Diagnostyka, czyli jak naprawiać zabawki
      1. Błędy
      2. Wspomaganie zarządzania kodem źródłowym
        1. Wspomaganie zarządzania kodem źródłowym (galeria)
      3. Debuggery i kontrolowane uruchamianie programów
        1. Sygnalizacja błędów w kodzie źródłowym (galeria)
      4. Obsługa błędów z poziomu programu
      5. Co i w jakiej kolejności sprawdzać
      6. Pytania kontrolne
    10. Czarna robota, czyli po co nam te zabawy
      1. Biometryczny Indeks Masy Ciała (BMI)
      2. Trójkąty
      3. Prostokąty kanonicznie zorientowane
      4. Sumowanie i zliczanie elementów ciągu wejściowego
      5. Wielokąty
      6. Wyszukiwanie danych
      7. Tablicowanie funkcji
      8. Numeryczne rozwiązywanie równań
      9. Interpolacja
      10. Pytania kontrolne
    11. Obiekty, czyli nowe zabawki są lepsze
      1. Właściwości obiektów
      2. Napisy jako obiekty
      3. Listy i tablice jako obiekty
      4. Pliki
      5. Nowe typy danych, czyli wymyślamy nowe zabawki
      6. Pytania kontrolne
    12. Moduły, pakiety i biblioteki, czyli zabawy cudzymi zabawkami
      1. Interfejs użytkownika
      2. Uruchamianie zewnętrznych programów
      3. Bazy danych
      4. Arkusze kalkulacyjne
      5. Grafika
      6. Środowiska CAD
      7. Poważne obliczenia
      8. Przegląd innych zastosowań Pythona
      9. Pytania kontrolne
    13. Podsumowanie
    14. Spis przykładów
  5. Dodatki
    1. Informacje pomocnicze
    2. Oprogramowanie
      1. Wykaz oprogramowania
      2. Przegląd klas licencji oprogramowania
    3. Galerie ilustracji
      1. Ludzie, idee, dzieła
      2. Organizacja systemu plików
      3. Systemowe procesory poleceń
      4. Graficzne środowiska pracy
      5. Narzędzia konfiguracyjne
      6. Anatomia okna aplikacji
      7. Okna dialogowe wyboru plików
      8. Zarządzanie systemem plików
      9. Techniki wydawania poleceń
      10. Narzędzia do pracy zdalnej
      11. Obiektowość GUI
      12. Narzędzia do archiwizacji plików
      13. Edytory plików znakowych
      14. Wyszukiwanie fraz w plikach
      15. Klienty poczty elektronicznej
      16. Edytory grafiki rastrowej
      17. Edytory grafiki wektorowej
      18. Środowiska tworzenia i przetwarzania dokumentów
      19. Przeglądarki WWW
      20. Przeglądarki WWW
      21. Edytory stylów w dokumentach
      22. Edytory równań
      23. Systemy DTP
      24. Języki programowania
      25. Środowiska uruchamiania programów
      26. Wspomaganie zarządzania kodem źródłowym
      27. Sygnalizacja błędów w kodzie źródłowym
      28. Arkusze kalkulacyjne
      29. Środowiska obliczeń numerycznych
      30. Środowiska obliczeń symbolicznych
      31. Środowiska prezentacji danych
      32. Systemy zarządzania bazami danych
      33. Klienty baz danych
      34. Systemy informacji geograficznej
    4. Podziękowania
    5. Skorowidz
    6. Słowniczek
© Copyright 2000–2024 by Jan Jełowicki, Katedra Matematyki Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu
janj@aqua.up.wroc.pl
http://karnet.up.wroc.pl/~jasj
Ostatnia modyfikacja w listopadzie 2022.