Niniejsze opracowanie stanowi rozwiniętą formę notatek do zajęć prowadzonych przeze mnie w ramach kilku różnie nazwanych przedmiotów na studiach dziennych począwszy od roku akademickiego 2000/2001. Omawia ono wybrane zagadnienia z zakresu informatyki i technologii informacyjnej oraz ukazuje je w szerszym kontekście.
Dwie pierwsze części opracowania obejmują materiał, który pierwotnie wypełniał dwusemestralny kurs Podstaw Informatyki prowadzony w latach 2000–2007 dla studentów Inżynierii Środowiska, a następnie semestralny kurs Technologii Informacyjnej prowadzony w latach 2007–2009 na tym samym kierunku. W tym drugim przypadku, mimo że objętość opracowania zdecydowanie przekraczała dostępne ramy czasowe, zdecydowałem się pozostawić ją w niezmienionym zakresie tematycznym i kolejności materiału w nadziei, że pomoże to zrozumieć istotę poruszanych zagadnień.
Część trzecia opracowania dotyczy kursu podstaw programowania. Po raz pierwszy został on przeprowadzony w semestrze letnim roku akademickiego 2007/08 w ramach przedmiotu Komputerowe Wspomaganie Projektowania.
Czuję się w obowiązku zaznaczyć, że przedstawiany materiał nie jest kursem obsługi oprogramowania użytkowego. Unikam w nim szczegółowego prezentowania możliwości wybranych platform i pakietów, jakie bywa często treścią takich kursów. Przyjęta metodyka jest następująca: wychodząc od zagadnień praktycznych, koncentrujemy się na podstawach pozwalających zrozumieć istotę danego problemu, po czym proponujemy metody jego rozwiązania. Jedno i drugie w sposób niezależny od używanego oprogramowania i od preferowanego stylu pracy. Dopiero na tym tle dyskutuje się zastosowanie narzędzi informatycznych typowych dla danej sfery działalności. Odwołania do konkretnych realizacji, które dezaktualizują się znacznie szybciej, zostały ujęte w formie ilustracji uzupełniających główny tok tematyczny oraz w materiałach do ćwiczeń.
Takie podejście sprawia, że zawartość opracowania, jak też nabywane w toku nauki umiejętności, pozostają aktualne mimo szybkich zmian zachodzących w technologii. Unika się też arbitralnego — tj. nieuzasadnionego względami merytorycznymi — narzucania uczestnikom i czytelnikom jednego tylko rozwiązania technicznego czy też jednego sposobu postępowania w danej sytuacji.
Druga rola niniejszego opracowania wiąże się z dostarczeniem wzorców budowy dokumentacji. Jego realizacja w postaci zestawu dokumentów XHTML nie jest przypadkowa. Sprawia ona, że kod źródłowy jest precyzyjny, w pełni dostępny dla każdego i stosunkowo przejrzysty, a co za tym idzie — łatwo poddaje się analizie. Decyzja ta nie wiąże się w żaden sposób z zamiarem udostępniania opracowania jako „strony internetowej”: język znaczników powszechnie używany do tworzenia stron WWW może służyć do celów ogólniejszych, a tutaj został zastosowany jako nośnik informacji o strukturze dokumentu, bez narzucania sposobu odbioru.
Pełna dostępność kodu źródłowego oraz uboga szata graficzna są efektem świadomej decyzji, mającej na celu wyeksponowanie najistotniejszych elementów i cech dokumentacji technicznej oraz ich niezależności zarówno od możliwych rozwiązań typograficzno–plastycznych, jak i od możliwych platform realizacji. Zachęcamy tym samym czytelników do wzbogacania swoich umiejętności w zakresie logicznego projektowania dokumentacji oraz do samodzielnego tworzenia dokumentów poprawnie zaprojektowanych, choć niekoniecznie realizowanych techniką XHTML.
W tekście opracowania wyróżniono formą graficzną m.in.:
przykłady przeznaczone do samodzielnej analizy |
materiały i informacje rozszerzające |
informacje pomocnicze |
odsyłacze do dokumentacji technicznej |
treść poleceń systemowych, zawartość plików tekstowych i wydruków |
odsyłacze do galerii ilustracji |
informacje o charakterze organizacyjnym |
|
antyprzykłady, czyli przykłady nie do naśladowania |
szkice wstępne |
materiały eksperymentalne, korzystające z najnowszych technik |
materiały zdezaktualizowane, przeznaczone do usunięcia |
Uzupełnieniem dokumentacji są zestawy ćwiczeń przeznaczonych do samodzielnego wykonywania. Uczestnicy kursu pobierają je za pośrednictwem narzędzi sieciowych z autoryzacją dostępu.
© Copyright 2000–2012 by Jan Jełowicki, Katedra Matematyki Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu