Widok:
Krótki poziomy
Krótki pionowy
Menu poziome
Menu pionowe
Jeden poziom
Dwa poziomy
Drzewo
Grupowany
Rozdzielany
Pełny
Numerowany
Z obrazkami
Kaskada
Mało?
Zajęcia z Podstaw Informatyki
Spis treści
-
Wprowadzenie
- Status tego dokumentu
- Warunki użytkowania
-
Część I: środowiska, dane, formaty
-
Środowisko operacyjne
- Sprzęt
- Ludzie, idee, dzieła (galeria)
- System operacyjny
- System plików
- Organizacja systemu plików (galeria)
- Interface użytkownika
- Systemowe procesory poleceń (galeria)
- Graficzne środowiska pracy (galeria)
- Narzędzia konfiguracyjne (galeria)
- Anatomia okna aplikacji (galeria)
- Okna dialogowe wyboru plików (galeria)
- Zarządzanie systemem plików (galeria)
- Klasyfikacja użytkowa plików
- Zasady uruchamiania programów
- Techniki wydawania poleceń (galeria)
- Obiektowość GUI (galeria)
- Słowo o administrowaniu systemem
- Instalacja i aktualizacja oprogramowania
- Ochrona danych i oprogramowania
- Archiwizacja
- Pytania kontrolne
-
Znakowy zapis informacji
- Kody informacyjne i zestawy znaków
- Komplet znaków specjalnych ASCII
- Znaki zestawu podstawowego ASCII
- Znaki zestawu rozszerzonego ASCII
- Polska Strona Ogonkowa (serwer AGH w Krakowie)
- Znaki standardu UNICODE (plik jest duży; może się długo ładować)
- Tablice znaków UNICODE (serwis Fundacji Unicode)
- Program
iconv
: instrukcja użycia
- Próbka tekstu w kodzie informacyjnym ASCII
- Próbka tekstu w kodzie informacyjnym ISO-8859-1 (ISO-Latin-1)
- Próbka tekstu w kodzie informacyjnym ISO-8859-2 (ISO-Latin-2)
- Próbka tekstu w kodzie informacyjnym Windows-1250
- Próbka tekstu w kodzie informacyjnym IBM-Latin-2 (cp-852)
- Próbka tekstu UNICODE w kodowaniu UTF-16
- Próbka tekstu UNICODE w kodowaniu UTF-7
- Próbka tekstu UNICODE w kodowaniu UTF-8
- Próbka pliku znakowego z systemu DOS/Windows
- Próbka pliku znakowego z systemu MacOS
- Próbka pliku znakowego z systemu UNIX
- Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
- Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
- Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
- Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
- Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
- Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
- Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
- Próbka pliku znakowego z tabelą danych: separacja pól i rekordów
- Formaty zapisu informacji w plikach
- Pliki tekstowe
- Pliki binarne
- Archiwizacja i kompresja plików
- Narzędzia do archiwizacji plików (galeria)
- Rozpoznawanie formatu pliku
- Program
file
: instrukcja użycia
- Pytania kontrolne
-
Edycja plików znakowych
- Wprowadzenie
- Edytory plików znakowych (galeria)
- Konwencje zapisu tekstu i danych
- Tryby edycji interaktywnej
- Operacje na blokach tekstu
- Wyszukiwanie i zamiana fraz
- Wyszukiwanie fraz w plikach (galeria)
- Podstawy edycji nieinteraktywnej
- Porównywanie zawartości plików
- Program
cmp
: instrukcja użycia
- Program
diff
: instrukcja użycia
- Pytania kontrolne
-
Sieć I: podstawowe usługi sieciowe
- Sieć komputerowa
- Podstawowe pojęcia
- Sieć TCP/IP
- Adresowanie w sieci lokalnej
- Poczta elektroniczna (
e-mail
)
- Klienty poczty elektronicznej (galeria)
- Usługa ftp
- Inne usługi
- Narzędzia do pracy zdalnej (galeria)
- Pytania kontrolne
-
Elementarz grafiki komputerowej
- Systemy kolorów
- Pytania kontrolne
- Grafika rastrowa
- Edytory grafiki rastrowej (galeria)
- Pytania kontrolne
- Grafika wektorowa (dokument XML)
- Edytory grafiki wektorowej (galeria)
- Grafika wektorowa (dokument HTML)
- Konwersje obiektów graficznych
- Rysunki i obrazy animowane
- Graficzna prezentacja danych
- Pytania kontrolne
-
Tekst formatowany I: budowa logiczna
- Tekst znakowy a tekst sformatowany
- Zasady poprawnego pisania i formatowania
- Struktura logiczna dokumentu
- Część, rozdział, podrozdział
- Akapity i inne bloki tekstu
- Listy i wyliczenia
- Wyróżnienia logiczne
- Odsyłacze
- Techniczne cechy dokumentu decydujące o jego wyglądzie
- Sposoby zapisu i edycji dokumentów
- Środowiska tworzenia i przetwarzania dokumentów (galeria)
- Pytania kontrolne
-
Tekst formatowany II: języki opisu
- Znaczniki w dokumencie: łagodne wprowadzenie
- Do czego służy HTML i jak go używać
- Przeglądarki WWW (galeria)
- Specyfikacje języka HTML (serwis Konsorcjum WWW)
- Przykłady konstrukcji XHTML
- Sam szkielet
- Hierarchiczny podział dokumentu
- Formowanie bloków tekstu
- Wyróżnienia logiczne znaków i słów
- Zagłębione listy i wyliczenia
- Tabele
- Elementy graficzne i ilustracje (dokument XML)
- Elementy graficzne i ilustracje (dokument HTML)
- Odsyłacze hipertekstowe
- Przykład złych technik projektowania dokumentów
- Formatowanie strukturalne za pomocą stylów
- Formatowanie i znaki typograficzne w różnych środowiskach
- Przegląd elementów XHTML
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
-
Sieć II: http i WWW
- Co to jest WWW?
- Przeglądarki WWW (galeria)
- Konwencja adresowa URI
- Co przesyłamy protokołem http?
- Bezpieczeństwo: https
- Wyszukiwarki i ich banki informacji
- Portale internetowe
- Usługi informacyjne, e-biznes — co dalej?
- Pytania kontrolne
-
Tekst formatowany III: style i WYSIWYG
- Style: cóż to takiego?
- Co można określić za pomocą stylu?
- Długości, szerokości, odstępy…
- Pisma, czcionki, fonty…
- Pisma i fonty: klasyfikacja i zasady użycia
- Stosowanie stylów w praktyce
- Zapis syntetyczny
- Style w dokumencie XHTML
- Specyfikacje języka CSS (serwis Konsorcjum WWW)
- Style w dokumencie XML: przykład użycia
- Style w dokumencie HTML: przykład użycia
- Style w dokumencie HTML: przykład użycia
- Style w dokumencie HTML: przykład użycia
- Style w dokumencie HTML: przykład użycia
- Style w dokumencie HTML: przykład użycia
- Style w dokumencie HTML: przykład użycia
- Style w dokumencie HTML: przykład użycia
- Style w dokumencie HTML: przykład użycia
- Style w dokumencie HTML: przykład użycia
- Style w dokumencie: style domyślne
- Style w dokumencie: przykład zamaskowany
- Style w dokumencie: antyprzykład
- Komentarz
- Przykład: forma graficzna całego dokumentu
- Przykład: zaawansowane formatowanie list
- Przykład: spis literatury
- Jeden zestaw stylów dla wielu dokumentów
- Jeden z arkuszy stylów zastosowanych w tej dokumentacji
- Style w edytorach wizualnych. Szablony
- Edytory stylów w dokumentach (galeria)
- Edycja wyrażań matematycznych
- Edytory równań (galeria)
- Podsumowanie
- Pytania kontrolne
-
Przetwarzanie potokowe
- Wprowadzenie
- Procesor poleceń
- Wejście i wyjście standardowe
- Filtry
- Program
grep
: instrukcja użycia
- Program
cat
: instrukcja użycia
- Program
split
: instrukcja użycia
- Program
head
: instrukcja użycia
- Program
tail
: instrukcja użycia
- Program
cut
: instrukcja użycia
- Program
paste
: instrukcja użycia
- Program
join
: instrukcja użycia
- Program
sed
: instrukcja użycia
- Program
tr
: instrukcja użycia
- Program
sort
: instrukcja użycia
- Program
uniq
: instrukcja użycia
- Program
comm
: instrukcja użycia
- Przetwarzanie list argumentów
- Pytania kontrolne
-
Część II: typy danych, obliczenia, bazy danych
-
Notacja algorytmów
- Zadanie algorytmiczne
- Właściwości algorytmów
- Dane wejściowe i wyniki
- Opis algorytmu w języku naturalnym
- Opis algorytmu w postaci sieci działań
- Opis algorytmu za pomocą języka programowania
- Języki programowania (galeria)
- Środowiska uruchamiania programów (galeria)
- Opis toku przetwarzania za pomocą roboczego pliku arkusza kalkulacyjnego
- Wdrażanie i konserwacja algorytmu
- Pytania kontrolne
-
Typy danych
- Wprowadzenie
- Dane logiczne
- Dane liczbowe
- Dane tekstowe
- Pytania kontrolne
-
Środowiska obliczeniowe
- Wprowadzenie
- Arytmetyka
- Obliczenia numeryczne
- Środowiska obliczeń numerycznych (galeria)
- Obliczenia symboliczne
- Środowiska obliczeń symbolicznych (galeria)
- Prezentacja graficzna danych
- Środowiska prezentacji danych (galeria)
- Pytania kontrolne
-
Arkusze kalkulacyjne
- Najpierw trzeba wiedzieć, jak policzyć
- Oprogramowanie
- Arkusze kalkulacyjne (galeria)
- Struktura arkusza
- Przykłady
- Podstawy prezentacji graficznej danych
- Import i eksport
- Wykrywanie i eliminacja błędów
- Pytania kontrolne
-
Bazy danych
- Dlaczego bazy danych?
- Rodzaje baz danych
- Elementy budowy relacyjnej bazy danych
- Cechy poprawnej bazy danych
- Normalizacja relacyjnej bazy danych
- Zapytania do relacyjnej bazy danych
- Ściąga z SQL
- Użytkowanie baz danych
- Systemy zarządzania bazami danych (galeria)
- Klienty baz danych (galeria)
- Systemy informacji geograficznej (galeria)
- Pytania kontrolne
-
Część III: algorytmika, programowanie
- Wprowadzenie
- Cel
- Tematy wykładów
- Tematy ćwiczeń
- Zalecana literatura
- Zalecane oprogramowanie
- Algorytmika, czyli reguły zabawy
- Postawienie zadania
- Algorytmy
- Sposoby wyrażania algorytmów
- Języki programowania (galeria)
- Arkusze kalkulacyjne (galeria)
- Pytania kontrolne
- Podstawowe typy danych
- Dane logiczne
- Dane liczbowe
- Dane tekstowe
- Pytania kontrolne
- Rodzaje obliczeń
- Obliczenia numeryczne
- Środowiska obliczeń numerycznych (galeria)
- Pytania kontrolne
- Język programowania, kod źródłowy, uruchamianie programu
- Programy kompilowane
- Programy interpretowane
- Uruchamianie kodu źródłowego
- Narzędzia dodatkowe
- Środowiska uruchamiania programów (galeria)
- Pytania kontrolne
- Środowisko, czyli nasz plac zabaw
- Instalacja
- Interpreter Pythona
- Typy danych w Pythonie
- Konwersje typów
- Python jako kalkulator
- Python jako interpreter gotowego programu
- Pytania kontrolne
- Dane w programie, czyli nasze własne zabawki
- Kodowanie znaków
- Zmienne
- Zmienne proste
- Listy i tablice
- Inne typy danych
- Formatowanie napisów
- Pytania kontrolne
- Kod programu, czyli jak się bawić własnymi zabawkami
- Instrukcje
- Instrukcje proste
- Instrukcje sterujące
- Instrukcje warunkowe
- Instrukcje iteracji
- Podprogramy, czyli wymyślanie nowych zabaw
- Pytania kontrolne
- Diagnostyka, czyli jak naprawiać zabawki
- Błędy
- Debuggery i kontrolowane uruchamianie programów
- Sygnalizacja błędów w kodzie źródłowym (galeria)
- Obsługa błędów z poziomu programu
- Co i w jakiej kolejności sprawdzać
- Pytania kontrolne
- Czarna robota, czyli po co nam te zabawy
- Biometryczny Indeks Masy Ciała (BMI)
- Trójkąty
- Prostokąty kanonicznie zorientowane
- Sumowanie i zliczanie elementów ciągu wejściowego
- Wielokąty
- Wyszukiwanie danych
- Tablicowanie funkcji
- Numeryczne rozwiązywanie równań
- Pytania kontrolne
- Obiekty, czyli nowe zabawki są lepsze
- Właściwości obiektów
- Napisy jako obiekty
- Listy i tablice jako obiekty
- Pliki
- Pytania kontrolne
- Moduły, pakiety i biblioteki, czyli zabawy cudzymi zabawkami
- Interfejs użytkownika
- Uruchamianie zewnętrznych programów
- Arkusze kalkulacyjne
- Pytania kontrolne
- Podsumowanie
- Spis przykładów
- Dodatki
- Informacje pomocnicze
- Węzeł ftp Katedry Matematyki (dostęp lokalny)
- Oprogramowanie
- Wykaz oprogramowania
- Przegląd klas licencji oprogramowania
- Kategorie oprogramowania (serwis Free Software Foundation)
- Galerie ilustracji
- Ludzie, idee, dzieła
- Organizacja systemu plików
- Systemowe procesory poleceń
- Graficzne środowiska pracy
- Narzędzia konfiguracyjne
- Anatomia okna aplikacji
- Okna dialogowe wyboru plików
- Zarządzanie systemem plików
- Techniki wydawania poleceń
- Narzędzia do pracy zdalnej
- Obiektowość GUI
- Narzędzia do archiwizacji plików
- Edytory plików znakowych
- Wyszukiwanie fraz w plikach
- Klienty poczty elektronicznej
- Edytory grafiki rastrowej
- Edytory grafiki wektorowej
- Środowiska tworzenia i przetwarzania dokumentów
- Przeglądarki WWW
- Przeglądarki WWW
- Edytory stylów w dokumentach
- Edytory równań
- Systemy DTP
- Języki programowania
- Środowiska uruchamiania programów
- Wspomaganie zarządzania kodem źródłowym
- Sygnalizacja błędów w kodzie źródłowym
- Arkusze kalkulacyjne
- Środowiska obliczeń numerycznych
- Środowiska obliczeń symbolicznych
- Środowiska prezentacji danych
- Systemy zarządzania bazami danych
- Klienty baz danych
- Systemy informacji geograficznej
- Podziękowania
- Skorowidz
- Słowniczek
© Copyright 2000–2024 by Jan Jełowicki, Katedra Matematyki Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu
✉ janj@aqua.up.wroc.pl
⌂ http://karnet.up.wroc.pl/~jasj
Ostatnia
modyfikacja w listopadzie 2022.