Głównym drugiej części kursu jest opanowanie przez uczestników metod i narzędzi umożliwiających efektywne przetwarzanie danych. W obszarze zainteresowania znajdą się:
Założono, że uczestnicy zajęć znają reguły arytmetyki liczb rzeczywistych, techniki rachunkowe algebry liniowej i pojęcie funkcji, oraz że umieją posługiwać się oprogramowaniem systemowym i użytkowym w podstawowym zakresie.
http://www.postgresql.org/docs
;
1996–2007 (lektura uzupełniająca).
W obszarze zainteresowań znalazły się podstawy algorytmiki, mimo że w większości kursów użytkowania arkuszy kalkulacyjnych temat ten nie jest bezpośrednio poruszany. Zdaniem autora, świadomość potrzeby algorytmizacji i umiejętność przeprowadzania tego procesu może istotnie pomóc w świadomym użytkowaniu narzędzi przetwarzania, jakimi są arkusze kalkulacyjne. Może też skłonić do poszukiwania innych narzędzi, gdy te używane okażą się niewystarczające.
Zagadnienia dotyczące podstawowych typów danych są omawiane wspólnie dla wszystkich platform aplikacyjnych (arkusze kalkulacyjne, relacyjne bazy danych, środowiska obliczeniowe, języki programowania) — w zakresie, w jakim wspólne pozostają charakterystyki typów danych.
Tygodnie | Temat zajęć | Zadania |
---|---|---|
— | Notacja algorytmów (rozdział wspólny dla części II i III) | |
8 | Podstawowe typy danych (rozdział wspólny dla części II i III) | |
— | Rodzaje środowisk obliczeniowych (rozdział wspólny dla części II i III) | |
8 | Arkusze kalkulacyjne — podstawy użytkowania | zadania |
9, 10 | Arkusze kalkulacyjne — przetwarzanie ciągów danych; elementy prezentacji graficznej danych | zadania |
11 | Arkusze kalkulacyjne — wyszukiwanie i filtrowanie danych | zadania |
— | Arkusze kalkulacyjne — iteracyjne metody przybliżonego rozwiązywania równań | |
— | Arkusze kalkulacyjne — wprowadzenie do interfejsu programistycznego (rozdział częściowo wspólny dla części II i III) | |
12 | Relacyjne bazy danych — podstawy | zadania |
13 | Relacyjne bazy danych — podstawowe zapytania | zadania |
14 | Relacyjne bazy danych — wykorzystanie w systemach użytkowych | zadania |