Techniki uruchamiania programów i wczytywania plików danych
Przedstawiamy ilustrację typowych technik uruchamiania programów i wczytywania plików danych.
Zostały one omówione w pierwszym rozdziale opracowania.
Żadna z przedstawionych technik nie jest specyficzna dla jednego środowiska;
większość z nich da się wykorzystać, bezpośrednio lub po niewielkich modyfikacjach,
we współczesnych systemach operacyjnych rodziny MacOS,
UNIX lub Windows,
a także w wielu innych.
Wszystkie ukazane przykłady mają na celu wczytanie zawartości
przykładowego pliku do bufora edytora tekstowego. W większości przypadków
sprowadzają się one do uruchomienia programu edytora z nazwą pliku podaną
jako parametr wywołania.
Wydawanie poleceń za pomocą powłoki tekstowej
Techniki pokazane w tej sekcji nie wymagają uruchomienia środowiska graficznego.
Naciśnięcie Enter powoduje przekazanie polecenia do wykonania
Pisanie poleceń bezpośrednio w wierszu poleceń powłoki
|
Wspomaganie przez powłokę: mechanizm uzupełniania wpisywanych poleceń (klawisz Tab po napisaniu początkowej części nazwy polecenia lub pliku)
|
Wspomaganie przez powłokę: korzystanie z listy poprzednio wydanych poleceń (klawisze strzałek ↑ i ↓; po przywołaniu polecenie można modyfikować)
|
Wspomaganie przez terminal: mechanizm kopiowania i wstawiania tekstu do wiersza poleceń (środkowy lub prawy przycisk myszy; tekst pochodzi ze schowka lub z oznaczenia bloku na terminalu)
|
|
Współpraca powłoki tekstowej, terminala i środowiska graficznego
W tej sekcji pokazano techniki wykorzystania środowiska graficznego
do budowania wiersza poleceń w sesji terminala znakowego.
Wspomaganie przez GUI: przeciąganie ikon plików na okno terminala (lewy przycisk myszy)
|
|
|
Wydawanie poleceń za pomocą środowiska graficznego
W tej sekcji pokazano techniki wydanania poleceń korzystające ze środowiska
graficznego. Mimo, że wiersz poleceń nie jest zazwyczaj widoczny, odpowiednie
polecenie jest konstruowane w trakcie manipuacji obiektami graficznymi
i przekazywane systemowi operacyjnemu do wykonania.
Wpisywanie polecenia do wiersza poleceń środowiska graficznego (można podać parametr polecenia)
|
Uruchamianie programu za pomocą kontrolek (aktywatorów, skrótów) umieszczonych w menu systemowym środowiska graficznego (uruchamia polecenie bez parametru)
|
Domyślna akcja związana z ikoną pliku wykonywalnego lub ikoną dowiązania do pliku wykonywalnego (kliknięcie, zazwyczaj dwukrotne, lub Enter; uruchamia polecenie bez parametru)
|
|
Domyślna akcja związana z ikoną pliku danych lub ikoną dowiązania do pliku danych (kliknięcie, zazwyczaj dwukrotne, lub Enter)
uruchamia pewien program z nazwą pliku jako parametrem
|
|
Korzystanie z menu podręcznego właściwego dla ikony pliku danych (zazwyczaj prawy przycisk myszy);
konfiguracja środowiska graficznego pozwala zarządzać listą dostępnych tą drogą poleceń
|
Przeciąganie obiektu pliku danych na obiekt pliku wykonywalnego aplikacji
powoduje jego uruchomienie z nazwą pliku danych jako parametrem
|
Wydawanie poleceń za pomocą file managera z emulatorem terminala
Korzystanie z wizualnego file managera wyposażonego w emulator terminala/wiersza poleceń
ułatwia konstruowanie skomplikowanych poleceń bez ich pisania. Nazwa pliku wykonywalnego
(czyli polecenie) oraz nazwa pliku danych (czyli argument polecenia) mogą być przepisane
z okna katalogu do wiersza poleceń za pomocą operacji na ikonach lub skrótów klawiszowych.
Przepisanie nazwy pliku do wiersza poleceń przez przeciągnęcie jego ikony
na obszar emulatora terminala
|
|
|
|
Przepisanie nazwy pliku do wiersza poleceń za pomocąskrótu klawiszowego
(w tym przypadku Ctrl+Enter)
|
|
|
Wczytywanie pliku danych do uruchomionej aplikacji użytkowej
Jeżeli aplikacja, której potrzebujemy, została już wcześniej uruchomiona,
to nie ma potrzeby uruchamiania nowego procesu — można skorzystać
z elementów sterujących oferowanych przez jej okno.
Korzystanie z listwy narzędziowej w oknie aplikacji
|
Korzystanie z menu w oknie aplikacji
|
Wczytywanie pliku danych za pośrednictwem formularza dialogowego aplikacji
|
Wczytywanie pliku danych przy użyciu panelu zarządzania plikami wbudowanego w aplikację
|
|
Wczytywanie pliku danych techniką przeciągania obiektu na obszar okna aplikacji
|
W sesji wzięły udział:
powłoka użytkownika bash
,
terminal graficzny Konsole,
programy do zarządzania systemem plików
Konqueror
i Krusader
oraz edytory
SciTE,
BlueFish
i Notepad++.
Zdjęcia wykonano w środowisku graficznym X-Window/KDE 3.5.x
pod nadzorem systemu operacyjnego GNU/Linux
oraz w środowisku Windows XP.
© Copyright 2006–2008 by Jan Jełowicki, Katedra Matematyki Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu
✉ janj@aqua.ar.wroc.pl
⌂ http://karnet.up.wroc.pl/~jasj